Всеукраїнська експедиція учнівської та студентської
молоді
«Моя Батьківщина – Україна»
Напрям: „Із батьківської криниці”
Тема:
«Щедрий Вечір –
добрий вечір»
(Робота учениці 8 класу Таран В.)
У календарі кожного народу багато свят — урочистих днів,
присвячених видатним подіям або пам’яті людей. У ці дні люди від Малого до
великого прикрашають вулиці, будинки, наряджаються, готують смачні страви,
грають, розважаються. Найцікавіше у цей день — обряди, казкові чарівні дійства,
в яких беруть участь і дорослі, і діти. Кожен ніби
перетворюється в актора, митця, який виконує встановлені народними звичаями
дії, говорить казкові слова, танцює та співає, по-особливому розповідає про
зміст свята.
Одне з найдавніших найпопулярніших календарних свят, яке
в Україні відзначається ще з кінця ХІV століття — Щедрий вечір. Учні нашої
школи активно підтримують цю традицію. Кожного
року разом з керівником вокального гуртка Висоцькой Ж. Ю., учасники
колективу відвідують мешканців нашого селища , радуючи їх веселими обрядами та
виконанням пісень, присвячених святу. Мені, як учасниці колективу, було цікаво
більш детально дізнатися про Щедрий вечір, тому свою роботу я присвятила саме
цьому святу.
За тиждень після коляди,
напередодні Нового Року (за старим стилем), - Щедрий Вечір. Це - залишок
стародавнього, імовірно, дохристиянського звичаю. За християнським календарем -
це день преподобної Меланії. В народній традиції обидва свята об'єднались,
і тепер маємо Щедрий Вечір, або свято Меланки.
Внаслідок розбіжності, яка існує між Григоріанським (світським) та Юліанським (церковним
православним) календарем, українці святкують Новий рік двічі в році: офіційне
святкування Нового року припадає на 1 січня, а 14 січня, яке залишилося в
народній традиції важливою складовою прадавнього календарного обрядового циклу
українців, сьогодні носить назву Старого Нового року.
У навечір'я Нового року (тепер
- 13 січня) у церквах відбуваються урочисті Богослужіння на закінчення Старого
року, щоб наприкінці року подякувати Богові за вже отримані ласки і попросити
нових на наступний рік. Як і на Свят-вечір, цього дня готують святкову вечерю,
яку в народі величають Щедрою, тому що страви цього вечора не є пісними: тут на
столі й кутя,
і ковбаси,
й холодець,
і шинка...
Наддніпрянська
Україна і Гуцульщина святкують Щедрий Вечір як значне свято різдвяного циклу з
добре розвиненою обрядовістю. Галицьке Поділля не святкує, бо Щедрий
Вечір у галичан - напередодні Водохреща,
тоді як на Наддніпрянщині це - «Голодна
кутя», Богоявленне навечір'я.
В Україні на Щедрий
Вечір батько ховається від дітей за пирогами -
символом щедрості, багатства. Під час
виконання роботи, я звернулася за допомогою до своєї бабусі та спиталася, чи не
пам’ятає вона зі свого дитинства такого звичаю. На що вона відподіла, що згадує
Щедрий вечір так:
«- Мамо, а де наші тато?
- А хіба ж ви мене не бачите, діти?
- Не бачимо, тату!
- Дай Боже, щоб і на той рік ви так мене не бачили!»
- А хіба ж ви мене не бачите, діти?
- Не бачимо, тату!
- Дай Боже, щоб і на той рік ви так мене не бачили!»
Оце так, було, батько скажуть,
перехрестяться і запрошують всю сім'ю до столу, до «щедрої куті» — «щоб у
достатках і спокої других свят дочекати!»
Тільки посідали за стіл, а під
вікном уже й щедрують:
Щедрий вечір, пане господарю,
Стережи, Боже, твого товару,
Твого товару, всякого статку,
Молім Бога за отця, за матку.
Добрий вечір!
Стережи, Боже, твого товару,
Твого товару, всякого статку,
Молім Бога за отця, за матку.
Добрий вечір!
Щодо страв Щедрого Вечора,
то вони не скрізь однакові: понад Дніпром печуть пироги з
м'ясом і смажать гречані млинці на
свинячому смальці, на півдні України фігурують бублики, а в
гуцулів - вареники чи,
як вони кажуть, «пироги».
ОБРЯД «ВОДІННЯ КОЗИ»
Де Коза ходить - там жито родить,
Де Коза рогом - там жито стогом,
Де Коза ногою - там жито копою,
А де не буває - там все вилягає .
Де Коза рогом - там жито стогом,
Де Коза ногою - там жито копою,
А де не буває - там все вилягає .
Особисто для мене найцікавішим і веселим обрядом є – обряд «Водіння кози» і
сама залюбки приймаю в ньому участь.
Водіння кози - одна з
найдавніших зимових містерій, що збереглася до наших днів і відбувається на
Меланії - 31 грудня . Коза у традиційній культурі багатьох народів
символізує багатство, достаток, урожай і плодючість. А ще - воскресіння сил
природи, завмерлих на час зими.
Обряд «водіння Кози» дійшов до нас в іншому вигляді,
оскільки видозмінювався упродовж століть, і тепер його можна вважати імітацією давнього обряду. У минулому це
народне драматизоване дійство
виконувалося процесією жерців, які
водили «священну» тварину, що символізувала божество, або
вважалась прадавнім тотемом народу. Тепер він трансформувався в
народну виставу пародійно-гумористичного змісту.
Дійство
організовується гуртом парубків, які ходять по хатах із символічною зіркою-провісницею (її роблять на зразок вавилонської — восьмикутною), або ж з символічною семикутною зіркою. Роль кози, як правило, виконує малий хлопець, одягнутий у вивернутий кожух з прилаштованими рогами. Цей хлопець у руках носить вирізану з
дерева (липи) і оббиту козячою шкірою маску кози. Голова кози
може мати рухому нижню щелепу з бородою, що клацає під
час вистави. Містерія
починається і супроводжується сакральними замовляннями, звертанням до
тотемного предка:
«Кізонько-лебедонько,
стань на порозі на одній нозі, — ввійдеш до хати, будемо скакати... Гоцки,
гоцки!»
У тих регіонах України, де вовк
є тотемом, під час новорічних народних вистав свята Щедрого вечора щедрувальники
вдягалися не лише в шкіру кози, але й у шкіру вовка. Етнограф В. Скуратівський
писав про те, що на Волині відбувалися «вовчі свята». Фольклористами
записано на Чернігівщині пісню при щедровечірньому водінні кози,
де згадується також і вовк
Поряд з
основним персонажем у святковій грі «Маланка» — діяли Дід, Баба,
Жид, Жидівка, Циган, Циганка, Шандар, Лікар, Козак, Журавель. Діти
розігрували дещо простіші вистави: так, на Київщині зафіксовано ходіння Кози й
Кота.
Вітаючи господарів зі святами,
учасники обрядового дійства розігрують гумористичні сценки: «сварки діда і баби»,«доїння кози», «продаж кози на ярмарку», «її вбивство та
лікування». Веселі діалоги народної вистави доповнюютьсяпантомімою і танцями.
«На роги кози іноді чіпляли дзвоник і уквітчували
їх кольоровими стрічками».
Містерія завжди розпочиналася і
супроводжувалася сакральними піснями-замовляннями, звертанням до тотемного
предка: «Го-го-го, коза, го-го сірая…»
МЕЛАНКА
Проводячи дослідницьку роботу та
заручившись підтримкою своєї бабусі, вона розповіла мені про Меланку та
традиції її вшанування. Як виявилося, в нашому селищі підтримують цю традицію.
Також в процесі роботи мені допомогли декілька літніх людей, які з радістю
згадали свою веселу молодість.
За
стародавнім міфом, окрім сина, у всеєдиного Лада, вірного побратима бога
Місяця, була ще донька, яку всі називали Миланкою, бо вона була така мила й
чарівна.
Одного разу коли князь-Місяць
був на полюванні, лютий змій викрав із срібного терема Миланку й запроторив у
підземне царство. Визволив її славний богатир Безпальчик-Васильчик і з нею
одружився. Ось чому після Щедрого Вечора святкують Василя, у жертву приносять
свиню, яка вважається місячною твариною, а Васильчик став покровителем цих
тварин. Тому, за народними звичаями, на Меланку готували свинячі нутрощі, по
них ворожили, який буде врожай, а з свинячих ніжок варили «дриглю»,
щоб у людей не боліли ноги. Вшановували Меланку-Миланку за якомога багатшими
столами, бо то є продовження Щедрого Вечора з усіма його добрими богами і
душами предків.
Парубоча «Меланка»
За «Меланку» вбирається
парубок, що вміє «штуки викидати» - добре жартує. «Меланка» має
свій «почот», сама не ходить! Почот неабиякий: орач з чепігами від
плуга, сівач з сівнеючерез плечі, дід з
гарапником, ведмідь, коза, журавель, циган, циганка і чорт з ріжками.
Все це - в кожухах догори
вовною, в машкарах, лахмітті, підмальоване білою глиною, замащене сажею, з
клоччя зроблені бороди, вуса, патли... Одним словом - хто як зумів!
Ватага рухається селом з
жартами, вигуком, сміхом. «Циганка» пристає ворожити, «циган» - коні міняти,
«ведмідь» танцює, «коза» грає на скрипці, а «журавель» - найвищий парубок у
селі - вибиває в бубон.
Діти юрбами бігають за
парубочою «Меланкою», та й старі не раз вибігають на вулицю, щоб подивитись на
веселу компанію...
До кожної хати ватага не
заходить - йде туди, де збираються дівчата. Дозвіл щедрувати парубки
випрошують піснею під вікном:
Ой,
господар, господаречку,
Пусти в хату Меланочку,
Меланочка чисто ходить,
Нічого в хаті не пошкодить.
Як пошкодить, то помиє,
Їсти зварить та й накриє.
Добрий вечір!
Пусти в хату Меланочку,
Меланочка чисто ходить,
Нічого в хаті не пошкодить.
Як пошкодить, то помиє,
Їсти зварить та й накриє.
Добрий вечір!
-
Просимо!
Ватага лишає в сінях свої ціпки
та гарапники, обмітає чоботи від снігу і заходить до хати:
-
Добрий вечір вам у хаті!
- Доброго здоров'я! А які ж ви кумедні, - щебечуть дівчата, - і ведмідь, і коза... А Грицько який! Де це ти таку хустку доп'яв? Мабуть, мати каглу затикала?!
- Мовчіть, дівчата, - «Меланка» соромиться!
- Ха... Ха... Ха... Диви, як побіліла! Грицьку, чого ж ти вуса не збрив?
- Доброго здоров'я! А які ж ви кумедні, - щебечуть дівчата, - і ведмідь, і коза... А Грицько який! Де це ти таку хустку доп'яв? Мабуть, мати каглу затикала?!
- Мовчіть, дівчата, - «Меланка» соромиться!
- Ха... Ха... Ха... Диви, як побіліла! Грицьку, чого ж ти вуса не збрив?
Отак жартують над «Меланкою», а
«вона» - байдуже: шукає віника сміття розкидати, свіжих глиняків - припічок
«мастить».
Господині знають цю звичку і
все ховають, щоб «Меланка» не знайшла. Щедруючи,
хлопці висміюють кепських господинь:
Наша
Меланка - неробоча,
На ній сорочка парубоча ...
Люди ідуть на жнива,
А Меланка - на пива!
Люди ідуть з серпами,
А Меланка - з шклянками!
Люди нажали по сім кіп,
А Меланка - один сніп!
Пішла Меланка на містечко,
Купила собі пасьминечко.
Пряла вона - від кур до кур,
Напряла починків - один гур!
Дала кицькам мотати,
Кицьки взяли - втікати!
Збіглися люди - дзвонити,
Кицьку з починком ловити!
А ловили - не вловили,
Нашу Меланку похвалили...
На ній сорочка парубоча ...
Люди ідуть на жнива,
А Меланка - на пива!
Люди ідуть з серпами,
А Меланка - з шклянками!
Люди нажали по сім кіп,
А Меланка - один сніп!
Пішла Меланка на містечко,
Купила собі пасьминечко.
Пряла вона - від кур до кур,
Напряла починків - один гур!
Дала кицькам мотати,
Кицьки взяли - втікати!
Збіглися люди - дзвонити,
Кицьку з починком ловити!
А ловили - не вловили,
Нашу Меланку похвалили...
- Та годі вам! - обзиваються дівчата. - Якоїсь
кращої співайте! Козо! Де ти?
В середину кола
входить «коза» і починає вибрикувати - танцює під спів хору:
Го-го-го,
коза!
Го-го-го, сіра!
Го-го-го, біла!
Го-го-го, сіра!
Го-го-го, біла!
Ой,
розходилася, розвеселилася
По всьому дому, по веселому!
Де коза ходить, там жито родить!
Де не буває, там вилягає...
Де коза - ногою, там жито - копою!
Де коза - рогом, там жито - стогом!
А в нас на Сандрівці усі хлопці - стрільці.
Встрілили козу у правоє вушко,
В правоє вушко - в саме сердечко!
Тут коза впала, нежива стала,
А міхоноша бере дудочку:
Надулась жила, коза ожила
Та й пішла коза, та й стрибаючи,
Та стрибаючи, гасаючи,
Своїх діток та шукаючи!...
Трррт, коза!
По всьому дому, по веселому!
Де коза ходить, там жито родить!
Де не буває, там вилягає...
Де коза - ногою, там жито - копою!
Де коза - рогом, там жито - стогом!
А в нас на Сандрівці усі хлопці - стрільці.
Встрілили козу у правоє вушко,
В правоє вушко - в саме сердечко!
Тут коза впала, нежива стала,
А міхоноша бере дудочку:
Надулась жила, коза ожила
Та й пішла коза, та й стрибаючи,
Та стрибаючи, гасаючи,
Своїх діток та шукаючи!...
Трррт, коза!
«Коза» тупнула ногою - аж шибки на вікнах
задрижали, і танець зупинився.
- Добра «коза», гарно танцює!
- Гарно, тільки засапалася, як дід Марко у ярмарку. Бач - роги помокріли!
- А ти що хотіла - вибити «козу» закаблуками і щоб піт не виступив?!
- Дівчата, орач іде! Бач, як чепіги носить!..
- Добра «коза», гарно танцює!
- Гарно, тільки засапалася, як дід Марко у ярмарку. Бач - роги помокріли!
- А ти що хотіла - вибити «козу» закаблуками і щоб піт не виступив?!
- Дівчата, орач іде! Бач, як чепіги носить!..
В середину кола
ввійшов орач. Хор співає:
Твої
воли, Мої воли -
Гей, гей! А впереді Два ведмеді -
Гей, гей! А в пригоні Дві вороні -
Гей, гей! В колесниці Дві синиці -
Гей, гей!
Гей, гей! А впереді Два ведмеді -
Гей, гей! А в пригоні Дві вороні -
Гей, гей! В колесниці Дві синиці -
Гей, гей!
Коли хор співає, орач, тримаючи
поперед себе чепіги, вистукує ногами в такт пісні. Після орача
витанцьовує сівач, а далі - ведмідь, журавель і,
нарешті, чорт з рогами. Все це викликає багато сміху і влучних дотепів.
Коли щедрівка скінчилась,
хлопці скидають машкари і на запрошення дівчат сідають до столу.
Дівоча «Меланка»
Водять «Меланку» й
дівчата. Дівоча «Меланка» має поважніший характер. Дівчата вибирають
найкращу з-поміж себе і одягають її «молодою» - вінок, стрічки,
багато намиста.
Друга з дівчат убирається за молодого, що
зветься Василем - жупан, шапка, шаровари, чоботи. Вся дівоча ватага
іменується дружками.
Дівчата з «Василем» та
«Меланкою» до хати не заходять - щедрують під вікном:
Ой, на
річці, на Йордані,
Добрий вечір на Мелані.
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на сей вечір!..
Наша Меланка, як біль, біла,
Нашу Меланку журба з'їла.
Васильчику-чічільчику,
Посію тебе на городчику,
Та буду тебе шанувати:
Тричі на день поливати!
Тричі на день поливати
І в неділю підгортати!
Добрий вечір на Мелані.
Щедрий вечір, добрий вечір,
Добрим людям на сей вечір!..
Наша Меланка, як біль, біла,
Нашу Меланку журба з'їла.
Васильчику-чічільчику,
Посію тебе на городчику,
Та буду тебе шанувати:
Тричі на день поливати!
Тричі на день поливати
І в неділю підгортати!
Або ще заспівають
«дністрянської Меланки»:
Наша
Меланка у Дністрі була,
У Дністрі була, дністровую воду пила,
На камені ноги мила,
Білий хвартух замочила:
- Повій, вітре, буйнесенький,
Висуши хвартух тонесенький!
- Повій, вітре, туди-сюди,
Висуши хвартух межи люди!
- Повій, вітре, на болото,
Висуши хвартух, як золото!
- Повій, вітре, на дубині,
Висуши хвартух на дівчині!
Добрий вечір!
У Дністрі була, дністровую воду пила,
На камені ноги мила,
Білий хвартух замочила:
- Повій, вітре, буйнесенький,
Висуши хвартух тонесенький!
- Повій, вітре, туди-сюди,
Висуши хвартух межи люди!
- Повій, вітре, на болото,
Висуши хвартух, як золото!
- Повій, вітре, на дубині,
Висуши хвартух на дівчині!
Добрий вечір!
-
А, здорові були, дівчата! Котра з вас «скарбник»? Щоб Меланці «на вінок» гроші
кинути?!...
Отак колись щедрували!
НАРОДНІ ПРИКМЕТИ ЩЕДРОГО ВЕЧОРА
При опрацюванні матеріалу я звернула увагу на народні
прикмети свята. Ось декілька з них:
Якщо
вночі вітер дме з півдня - рік буде теплий, із заходу - буде вдосталь молока і
риби, зі сходу - до врожаю фруктів.
Якщо на Меланки (13 січня)
сонячно й відлига, то чекай теплого літа. "Яка Меланка, такі й Петро з
Павлом".
Діти клали у батькові чоботи
шматочок хліба і вуглинку. Натомість він просив подати правий чи лівий чобіт;
якщо втрапила вуглинка, то рік буде голодний, а хлібець - щедрий.
Кілька цибулин посипали сіллю.
Якщо вранці сіль набухла вологою, то невдовзі піде дощ, стала геть мокрою -
злива.
Дивилися, куди тварина ляже
головою: до сходу - на врожай, до заходу - на недорід.
Зоряне небо - добре нестимуться
кури.
Ожеледь на деревах - уродить
садовина.
Багато пухнастого інею на
деревах - до врожаю зернових і доброго медозбору.
Сильний мороз і падає малий
сніжок - на врожай хліба, здоров'я людей і тварин; коли ж тепло і без снігу -
на неврожай і хвороби.
Падає м'який сніг - на врожай,
а коли тепло, то літо буде дощовим.
Небо в зірках - врожай на боби
й горох.
Якщо під старий Новий рік
добрий сніг - сій гречку.
Під
час виконання роботи я дізналася для себе дуже багато цікавого про Щедрий
вечір, про його традиції та звичаї. Для мене це було цікавим досвідом. Думаю і
моїм одноліткам було б цікаво долучитися до такого цікавого дійства, як
«Водіння кози» та «Меланка» , адже після мого дослідження я буду спонукати їх
до святкування та підтримання цієї традиції.
Свою
роботу я б хотіла завершити таким повір’ям, яке існує серед нашого народу: «Новорічна
ніч для віруючих людей «розкриває небо, і вони можуть просити у святих все, що
їм забагнеться: перетворення води на вино, каменя - на хліб, глини - на мід».
Комментариев нет:
Отправить комментарий