Виховні заходи

Основною метою проведення в школі предметних тижнів є виховання всебічно розвиненої осо­бистості. Усі позашкільні заходи виховують почуття колективізму та відповідальності, вик­ликають в учнів інтерес до науки, прагнення вивчати її, поглиблюють та узагальнюють здобуті знання, розвива­ють творчі здібності, мислення, пам'ять.
Так, з 23 по 27 квітня  в школі проходив тиждень географії, протягом якого були проведені різноманітні заходи для різних вікових груп дітей.
Завдання тижня - викликати інтерес до науки географії, формувати пізнавальні здібності, сприяти творчому розвитку особистості, вчити застосовувати свої знання, відстоювати свою точку зору.
Участь школярів у підготовці позакласних заходів відкриває широкі можливості для формування практичних навичок роботи з різноманітними джерелами знань - картою, книгою, Інтернетом тощо.
Спільна творча робота зближує учнів та вчителів, сприяє формуванню справжнього колективу однодумців.
Заходи були спрямовані на виховання цілеспрямованості, колективізму, наполегливості у досягненні поставленої мети.
Тиждень географії виявився насиченим, цікавим, довів, що географічна наука корисна у сучасному світі і захоплює своїми цікавими фактами та відкриттями.
Вивчайте географію планети,
Досліджуйте природу і країни.
Нових бажаємо пошуків і злетів,
                              Нових відкриттів і сходжень на вершини!



ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ ГЕОГРАФІЇ

Понеділок 
1.Відкриття  тижня.  Ознайомлення  з  планом  проведення  тижня.

Вівторок 
1.Географічна  вікторина  (6 клас) «Шлях  до  успіху».
2. Конкурс  знавців  фізичної  географії  України  «Я  знаю  Україну»  (8  кл.)   

Середа 
1. Відкритий урок у 8 класі «Релігія як явище культури. Світові релігії. Регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні »

Четвер 
 1.«Мандрівка  в  країну  Кросвордію»  (розгадування  кросвордів ).

П’ятниця  
1. Інтелектуально-розважальна  гра  «Подорож країнами світу» 

2. Підсумки  тижня. Вітання  і  нагородження  переможців. 


 Відкриття  тижня  географії

 Лінійка

"Географія вчора, сьогодні і завтра" 
Наук  на  світі  є  багато
Їх  навіть  важко  полічить,
Та  географію  слід  добре  знати, 
щоб  всесвітом  оволодіть.

Наука  ця  відома  вам  усім,
Та  я  ще  раз  про  неї  розповім.
Хто  хоче  знать  планети  біографію,
Вивчає  хай  предмет  цей — географію.

Із  нею  добре  треба  подружитись,
Куди  не  кинься — треба  її  знать,
Щоб  гарно  жити  й  на  відмінно  вчитись,
Навіть  для  того,  щоб  відпочивать.

Книгу,  атлас,  карту  я дістану,
Які  цікаві  сторінки!
Ви  з  ними  станете  товаришами.
Вони  найкращі  вам  помічники.

Географія  цікава,  мандруватимете  ви
На  моря  і  океани,  пречудові  острови.
Разом  із  мандрівниками  відкриватимете  світ.
Тож  скажіть  ви  незвичайній  цій  науці  всі  «Привіт!».

Ведучий:
  Географія — одна  з  найдавніших  наук.  Майже  5 тисяч  років  вона  займається  описом  країн,  морів,  океанів.  Більшість  з   вас  пам’ятає  географа  Жака-Марія-Франсуа  Паганеля — героя  Жуля  Верна  «Діти  капітана  Гранта».  Ще  тоді,  понад  100  років  тому,  коли  розгорталися  описані  в  творі  події,  він  висловив  щире  занепокоєння  майбутнім  географії,  побоюючись,  що  незабаром  на  Землі  вже  нічого  буде  відкривати.

Ведуча:
    А  й  справді,  чи  не  втратила  зараз  наука  про  Землю  свого  призначення,  чи  не  вичерпала  вона  всіх  можливостей?  Чи  не  перетворилася  вона справді  на  «візничу  науку»,  яку  так  не  поважала  мадам  Простакова  з фонвізінського  «Недоростка»?  Ні!  Лише  на  перший  погляд  може  здатися,  що  географія  вже  виконала  свою  історичну  місію  і  не  має  перспектив  розвитку,  що  вона  вже  втратила  притаманну  їй  колись  романтику  пошуків  і  відкриттів.  Насправді ж  розвиток  науки  такий  безмежний, які  безмежні  можливості  пізнання  природи.

Чим  географія  нас  приваблює?
Тим,  що  нові  висвітлює  обрії,
Тим,  що  весь  світ  завжди  відкриває
І  жити  цікаво  нам  всім  дозволяє.

Без  віз  переходимо  різні  кордони,
Нас  не  зупинять  грізні  перепони.
Науки  цікавішої  у  світі  немає
Хто  з  нами  не  згоден?  Таких  тут  немає.

Географія  чудова,  енергійна  і  жива.
Озирнись  лише  довкола,  глянь,  які  навкруг   дива:
Ріки,  гори,  полонини,  айсберги,  ліси,  долини,
Флора  й  фауна  усюди — їх  повинні  знати  люди.

Ведучий:
  Теперішня  географія — це  вже  не  колишня описова  наука,  де  основним  завданням  дослідження  були  невідомі  тоді  землі  й  країни.  Часи  відкриттів  великих  незвіданих  земель  вже  давно  минули:  люди  обійшли  суходолом  і  водою  майже  всю  планету  й  до  того  ж  постійно  розглядають  її  з  космосу.  Отже,  так  званих  «білих  плям»  на  її  поверхні  залишилося  небагато.

Ведуча:
  Перед  географією  стоїть  тепер  нове  завдання:  вивчити,  як  все  влаштовано  на  нашій  планеті,  й  пізнати  взаємодію  між  поверхнею,  ґрунтами,  водою,  кліматом,  рослинним  та  тваринним  світом  і  діяльністю  людини.  Сучасна  географія  перетворилася  на  науку,  котра  вивчає  природу  Землі  з  метою  її  збереження  в  ході  господарського  використання,  що  особливо  важливо.

Ведучий:
  Якщо  раніше  географи  відкривали  для  людей  Землю,  на  якій  ми  з  вами  живемо,  то  зараз  перед  ними  завданням  номер  один  є  врятувати  нашу  планету  від  нерозумного  розтринькування  її  багатств  за  умов  незнаних  масштабів  зростаючого  навантаження  на  природу.  Отже,  географи  сьогодні  не  так  романтики,  мандрівники,  як  інженери-лікарі  Землі.
 
Планета  Земля — наш  рідний  дім,
Тож  треба  уявляти,  що  є  в  нім.
Не  можна  не  знати  материків,
Річок  і  таємничих  островів,
Рівнин,  гірських  систем,  вершин.
Вулканів  та  морських  глибин.

У  космосі  планета  обертається,
Зима  весною  вже  зміняється,
Надвечір’я  підганяє  ранки,
І  день  шукає  ніч  безперестанку.

Географія  допомагає
Зв’язати  все  від  краю  і  до  краю,
Що  було  колись  і  є  пізнати.
Аби  майбутнє  привітати.

Кличуть  нас  материки  і  океани,
Кличуть  таємниці  дивних  міст,
І,  здається  нам,  хто  не  мандрує,
Той  не  знайде  сенс  життя,  а  може  й  його  зміст.

Вам  знання  цього  предмета
Не  зашкодять  у  житті.
Тож  старанно  і  завзято
Географію  учіть!



Конкурс  знавців  загальної  географії           6 клас 


Гідросфера
1.Водна оболонка Землі. (Гідросфера)
2.Вода у твердому стані. (Лід)
3.Найбільший за площею океан. (Тихий)
4.Найсолоніше море. (Червоне)
5.Хвилі, викликані підводними землетрусами. (Цунамі)
6.Найпотужніша тепла течія. (Гольфстрім)
7.Морський цар. (Нептун)
8.Одиниця солоності води. (Проміле)
9.Найширша і найглибша протока. (Дрейка)
10.Яке море в Середньовічній Європі називали Янтарним? (Балтійське)
11.Найглибше озеро у світі. (Байкал)
12.Яку країну називають країною «озер»? (Фінляндію)
13.Як називається море без берегів? (Саргасове)
14.Озеро, що складається з двох частин, в одні з яких — вода прісна, а в іншій — солоне (Балхаш)
15.Як називають частину океану, що глибоко врізається в сушу? (Затока)
16.Назвіть протоку між Африкою і Європою. (Гібралтарська)
17.Якими морями омивається територія України (Чорним і Азовським)
18.Бог океану. (Посейдон)
19.Протока, яка сполучає Чорне і Мармурові моря? (Босфор)
20.Яку пошту доставляють морські течії? (Пляшкову)
21.Хто дав назву найбільшому океанові? (Магеллан)
22.Вузька смуга води, що з'єднує океани й моря та розділяє ділянки суші? (Протока)
23.Місце початку річки. (Витік)
24Плаваюча крижана гора материкового похо­дження. (Айсберг)
25Прилад для визначення глибини. (Ехолот)
26Яка найдовша річка у світі. (Ніл)
27Якими іншими словами називається штучна річка? (Канал)
28Яке найбільше за площею озеро у світі? (Кас­пійське)
29Як називається місце, де річка впадає в море, озеро, океан? (Гирло)
30Де зосереджена основна частина гідросфери? (У Світовому океані)
31Основною причиною утворення кругообігу води в природі є ... (енергія Сонця).
32Невелика ділянка суходолу, з усіх боків оточена водою. (Острів)
33Середземне море окраїнне чи внутрішнє? (Вну­трішнє)
34Назвіть океан, до басейну якого належить Чорне море. (Атлантичний)
35На якому материку протікає річка Конго? (Аф­рика)
36Який відсоток поверхні земної кулі вкриває Світовий океан? (71%)
37Скупчення островів називається ... (архіпела­гом).
38Причиною припливів і відпливів є ... (Мі­сяць).
39До якого виду ресурсів Світового океану на­лежать скумбрія, омари, тюлені? (Біологічних)
40Видатний дослідник океанічних глибин XX сто­ліття. (Жак ів  Кусто)
41Найнижчий рівень води в річці. (Межень)
42 Природна заглибина на суходолі, заповнена водою. (Озеро)
43Річка, яка впадає в іншу річку. (Притока)
44Головною річкою нашої держави є ... (Дніпро).
45Які утворюються озера в результаті прогинань земної кори? (Тектонічні)
46Як називається лінія, вище якої сніг не встигає розтанути? (Снігова)
47Найменший океан. (Північний Льодовитий)
48Що спільного між Лабрадорською, Бенґальською та течією Західних Вітрів? (Вони холодні)
49Яке найбільше озеро Австралії? (оз. Ейр)
50Що таке «кріки»? (Висохлі русла річок у Ав­стралії)
51.Пристрій для занурення на невеликі глибини називається  (аквалангом).
52.Межа, що відокремлює річкові басейни,— ... (вододіл).
 53.Підводний апарат для дослідження морських глибин називається ... (батискафом).
Конкурс  знавців

  фізичної  географії  України

8 клас 
"Я знаю Україну" 

1. Крайня точка території України на сході? (село Червона Зірка)
2. Україна має кордони з скількома державами? (7)
3. На західному схилі Східноєвропейської платформи розташована, яка плита? (Волино- Подільська)
4. Скіфська платформа молода чи давня за віком? (Молода)
5. Які моря омивають територію України? (Чорне, Азовське)
 6. Скупчення невідсортованих гірських порід – це…  (Морени) 
7. Скільки відсотків території України займають височини? (25%)
8. Найвищою точкою всієї Східноєвропейської рівнини є …? (г. Берда 515)
9. Найвища точка Українських Карпат? (Говерла)
10. До кліматотвірних чинників відносять: …  1) кількість сонячної радіації; 2) циркуляція атмосфери;  3) (підстилаюча поверхня)
11. Сонячна радіація, що безпосередньо надходить на земну поверхню називається ? (Пряма)
12. Перехідна зона між теплими і холодними повітряними масами, це...? (Атмосферний фронт)
13. Пора року, коли починаються грози і сильні дощі,  це - ? (Весна)
14. Короткочасні інтенсивні дощі це - ? (Зливи)
15. За характером течії Дністер, Тиса, Прут є якими річками?  (Гірсько-рівнинними)
16. За походженням Шацькі озера належать до? (Карстових)
17. Площа України становить? (603,7км.кв)
18. Геометричний центр України знаходиться - ? (На околиці селища Добровеличівка)
19. Найбільшою тектонічною структурою, що лежить в основі території України, є? (Східноєвропейська платформа)
20. Західноєвропейська платформа молода чи давня за віком? (Молода)
21. Яка складчаста система знаходиться на крайньому заході країни (Карпатська)
22. Водно-льодовикові відклади (піски, супіски, суглинки, глини, галечник) утворювалися внаслідок чого? (діяльності талих вод льодовиків)
23. Скільки відсотків території України займають гори? (5%)
24. Яка низовина займає північну частину України? (Поліська)
25. Найвища вершина  Кримських гір? (Роман-Кош 1 545)
26. В якому кліматичному поясі перебуває вузька смуга південного берегу Криму? (Субтропічному)
27. Сонячна радіація, що розсіюється наявними в атмосфері водяною парою, пилом, газами, а також хмарами називається…  (Розсіяна)
28. Відношення відбитої радіації до сумарної називається...? (Альбедо)
29. Найхолодніша пора року це - ? (Зима)
30. Бездощовий період з високою середньодобовою температурою це - ? (Спека)
31. За характером течії більшість річок Карпат є якими річками? (Гірськими)
32. За походженням озеро Ялпуг належать до? (Заплавних)
33. Крайня точка території України на півдні? (Сарич)
34. Найдовший державний кордон Україна має з -? (Росією)
35. Між Українським щитом і Воронезьким масивом простягається довга, вузька й глибока (Дніпровсько- Донецька западина)
36. Східноєвропейська платформа молода чи давня за віком? (Давня)
37. Яка складчаста система знаходиться на півдні нашої країни? (Складчасто-брилова споруда Гірського Криму)
38. Що формує алювіальні відклади (піски, супіски, суглинки, глини, гравій, галечник) (Постійні водні потоки)
39. Скільки відсотків території України займають низовини? (70)
40. Яка низовина займає південну частину України? (Причорноморська)
41. Під час якої гороутворюючої епохи утворились Карпати та Кримські гори? (Альпійської)
42. Більша частина території України перебуває в якому кліматичному поясі? (Помірному)
43. Пряма і розсіяна радіація, що надходить на земну поверхню, називається? (Сумарна)
44. Смуга підвищеного атмосферного тиску, яка проходить уздовж лінії Луганськ –Дніпропет-ровськ - Балта називається...? (Вісь Воєйкова)
45. Найтепліша і найвологіша пора року це - ? (Літо)
46. Зниження температури повітря або ґрунту до 0 градусів і нижче це - ? (Заморозки)
47. За характером течії Дніпро, Сіверський Донець є якими річками? (Рівнинними)
48. За походженням озеро Синевир належить до? (Завальне)
49.  Найбільше  за  площею  озеро  України? (Ялпуг)
50.  Найглибше  озеро  України? (Світязь).
51. Найвисокогірніше  озеро  України? (Бребенескул).
52. Назвіть  водосховища  на  р. Дніпро.
53. Найбільший  за  площею  лиман  України? (Дністровський)
54. Що  таке  природна  зона?
55. Які  природні  зони  є  на  території  України?
56. З  якими  країнами  межує  Україна?
57. Яка  річка  протікає  на  сході? (Сіверський  Донець)
58. Яку  річку  називають  міжнародною? (Дунай)




Гра «Країнами світу» для учнів 10 класу

Мета: узагальнити та розширити знання учнів про окремі країни світу, вивчені протягом курсу «Соціально-економічна географія світу»; розвивати географічне мислення; виховувати почуття поваги до традицій інших народів; розширити кругозір учнів, повторюючи не лише матеріали курсу, а додаткову цікаву інформацію про регіони та країни світу; розвивати інтерес до навчання та пізнання нового; надати можливість для самостійного пошуку додаткової інформації.
Обладнання: комп’ютер
Форма уроку: урок-гра
Хід уроку
Вступне слово вчителя
Півтора року ми з вами вивчали соціально-економічну географію світу.
Розглянули історико-географічні регіони світу, деякі країни. Звичайно всі країни світу неможливо дослідити за такий короткий проміжок часу.
Сьогодні ми з вами здійснимо подорож літаком до Австралії, завітавши на шляху в окремі країни. Окрім офіційної інформації про країни, ми розглянемо їхні визначні місця, традиції, особливості культури та інше.
Отже, відправляємося в подорож.
І етап. Отримати квиток.
Слід дати відповіді на 7 запитань, обираючи одну правильну.
Перша  європейська країна,  в яку ми завітаємо,  дуже до­бре знайома нам з уроків історії, світової літератури, англійської мови. Ця країна дала світу Вільяма Шекспіра та Чарльза Діккенса, легендарних Робіна Гуда та Шерлока Холмса, Біг Бен, загадковий Стоунхендж та прославлений «Бітлз». Звичайно, це Великобританія.
1.                Офіційна назва – Сполучене Королівство Великої Британії і Північної Ірландії.
а)     правда;
б)    брехня.
2.                Столиця — Париж?
а)     правда;
б)    брехня.
3.                Тип країни — економічно високорозвинена держава, країна «Великої сімки».
а)     правда;
б)    брехня.
4.       Державний устрій – …
а)     конституційна монархія;
б)    президентська республіка;
в)    парламентсько-конституційна монархія;
г)     президентсько-парламентська республіка.
5.                Велика Британія ніби вкрита загадковим серпанком блідо-зелена лінія на горизонті. Такою вона колись постала перед завойовниками. Легіонери Юлія Цезаря дали остро­ву назву Альбіон. Що вона означає?
а)     зелений;
б)    блакитний;
в)    білий;
г)     сірий.
6.                Одне із чудес Великобританії знаходиться в Південній Англії. Ця споруда з’явилася приблизно в 1500 році до нашої ери. До сих пір історики не можуть пояснити призначення цієї композиції із велетенських каменів.
а)     Берлінська стіна;
б)    Стоунхендж;
в)    Ейфелева вежа;
г)     Замок Хімедзі.
7. Наступна країна подарувала світу багато чудових речей: автомобілі вищого класу «Феррарі» та «Ламборджині», модні торгові марки Армані, Гуччі, Валентино, вино «К'янті» та лікер «Амаретто». Вона навчила мало не всю планету готувати спагеті та піцу.
а)     Берлінська стіна;
б)    Стоунхендж;
в)    Ейфелева вежа;
г)     Ватикан

ІІ етап. Реєстрація.
У цій середземноморській країні з давньою історією захоплю­ючою пригодою може стати не тільки переїзд з міста до міста, але навіть прогулянка сусідніми вулицями, що химерно поєднали в собі різні епохи і культури.

1.                Офіційна назва – Італійська республіка?
а)     правда;
б)    брехня.

2.    Столиця – Рим?
а)     правда;
б)    брехня.
3.                Тип країни – економічно низькорозвинена держава?
а)     правда;
б)    брехня.
4.                Державний устрій –
а)     парламентська республіка;
б)    конституційна монархія;
в)    президентсько-парламентська республіка;
г)     однопартійна диктатура.
5. Вічне місто закоханих, відоме на весь світ своїм карнавалом. Воно ніби гойдається на воді.
а)     Неаполь;
б)    Венеція;
в)    Флоренція;
г)     Верона.
6. Гірська система. Простягається від берегів Середземного моря до Середньо-Дунайської низовини. Це друга за висотою гірська система Європи після Кавказу.
а)     Ельбрус;
б)    Везувій;
в)    Альпи;
г)     Говерла.
7.                Фудзіяма, робототехніка, бансай, сакура, шинкансени, театр кабукі, екібана, оригамі, вулкани. Цей перелік можна продовжувати й далі. Але всі вже зрозуміли, що наступна наша зупинка – …
а)     Панама;
б)    Індія;
в)    Китай;
г)     Японія.

ІІІ етап. Посадка у літак.
Японію часто називають країною XXI століття. Країна за кілька десятиліть перетворилася на економічного гіганта, що зумів завоювати і втримати значні сегменти ринку в основних господарських комплексах світу – США  і Західній Європі. Але Японія — це не тільки «економічне диво», це країна найдавнішої високорозвиненої цивілізації, традиції якої часто абсолютно незрозумілі євро­пейцеві.


1.                Державний устрій — конституційна монархія, унітарна дер­жава?
а)     правда;
б)    брехня.
2.                Столиця Японії?
а)     Пекін;
б)    Токіо;
в)    Йокогама;
г)     Кавасакі.
3.                Архітектурна споруда національного значення. До того ж це і добре укріплена військова фортеця. Вона витримала декілька землетрусів та тайфунів.
а)     Храм Тодайдзі;
б)    Замок ХІмедзі;
в)    Кіемідзу-дера;
г)     Імператорський палац в Токіо.
4.                Ця гора є найвищою в Японії, її висота становить 3776 метрів. Виключно симетричний конус вулкана є добре відомим символом Японії, йог часто зображують на картинах, або фотографують.
а)     Фудзі;
б)    Кіта;
в)    Оку-Хотака;
г)     Карасава.
5.                Японія складається приблизно з 6800 островів?
а)     правда;
б)    брехня.
6.                Токіо є найдорожчим містом для життя у світі?
а)     правда;
б)    брехня.
7.                Країна з найдавнішою цивіліза­цією, яка збагатила своїми досягненнями все людство. Європейці почали колонізувати її ще в XVI ст.. З середини XIX ст. до 1947 р. вона фактично була сировинним до­датком Британської імперії.
а)     Індонезія;
б)    Пакистан;
в)    В`єтнам;
г)     Індія.


ІV етап. Політ.
У житті Індії сьогоднішній день тісно переплітається з днем за­втрашнім і днем минулим подібно до того, як на індійській дорозі туристський автобус із кондиціонером їде повз волів, за­пряжених в арбу або обганяє рікшу.

1.                Офіційна назва – Республіка Індія?
а)     правда;
б)    брехня.
2.                Столиця Мумбаї?
а)     правда;
б)    брехня.
3.                Індія – друга країна, після Китаю, за величиною населення?
а)     правда;
б)    брехня.
4.                Державний устрій – …
а)     парламентська республіка
б)    військова диктатура;
в)    демократична республіка, федерація;
г)     президентська республіка.
5.                Найвідоміший пам’ятник Індії, створений на замовлення султана Шах-Джахана в честь 38-річної дружини, яка померла під час народження 14-ї дитини.
а)     форт Джайсалмер;
б)    мавзолей Тадж-Махал;
в)    золотий храм Хармандір-Сахіб;
г)     храм Вірупакші.
6.                Найвища гірська система світу, що знаходиться в Індії.
а)     Гімалаї;
б)    Тянь-Шань;
в)    Гіндукуш;
г)     Памір.
7.                Наступна країна унікальна.  Це єдина країна на планеті, що займає цілий материк. Її можна назвати найбільш «спокійною» країною: тут немає діючих вулканів і не буває землетрусів.
а)     Африка;
б)    США;
в)    Гренландія;
г)     Австралія.
V етап. Прибуття. Отримання багажу.
Австралія – високорозвинена індустріально-аграрна країна, яка входить до двадцятки найбільш розвинених країн світу.

1.                Столиця Австралії – Канберра?
а)     правда;
б)    брехня.
2.                Назва країни походить з латинської Terra Australis, що означає «північна земля»?
а)  правда;
б) брехня.
3.                Розмовний варіант назви країни – Oz (Оз)?
а)     правда;
б)    брехня.
4.                Найвища гора на Австралійському континенті:
а)     Аугустус;
б)    Піренеї;
в)    Косцюшко;
г)     Апенніни.
5.                Найголовніша річка Австралії:
а)     Купер-Крік;
б)    Муррей;
в)    Дарлінг;
г)     Маррамбіджі.
6.                Ця споруда має дивні форми. Комусь вона нагадує вітрила, комусь – плавники акули, комусь – пелюстки квітки. Споруда займає територію, що дорівнює чотирьом футбольним полям.
а)     Айерс Рок;
б)    Мельбурн Крікет Граунд;
в)    Сіднейський оперний театр;
г)     Сіднейська вежа.
7.                Найбільша у світі система коралових рифів, розташована в Кораловому морі, уздовж Східного узбережжя Австралії:
а)     Риф Паланкар;
б)    Великий бар`єрний Риф;
в)    Атол Альдабра;
г)     Белізький бар'єрний риф.



Ви впоралися з усіма завданнями і долетіли до пункту призначення.
Вітаємо Вас в Австралії!
Гарного відпочинку та позитивних емоцій від барвистих краєвидів!

ВІДКРИТИЙ УРОК
8 клас
«Релігія як явище культури. Світові релігії. Регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні»
Мета:
Знаннєвий компонент
з'ясувати сутність релігії як явища культури; розширити релігійний світогляд учнів; визначити поняття «світові релігії»; охарактеризувати регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні;
Діяльнісний компонент
продовжувати формувати навички роботи з картографічним матеріалом, уміння зна­ходити і використовувати інформацію з мережі Інтернет;
 Ціннісний компонент
виховувати повагу, толерантність до представників різних релігійних громад.
Обладнання: атлас, політична карта світу, карта мов і народів світу, карта релігій світу та карта адміністративно-територіального устрою України.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Очікувані результати: учні навчаться:
- розуміти поняття «світові релігії»;
- називати регіони світу в домінуванні світових релігій;
- працювати зі статистичними та картографічними матеріалами;
- характеризувати релігійний склад населення світу, окремих країн та областей України.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Створення позитивного, дружнього мікроклімату декламацією вірша Іванки Сабадош.
Господи,завзято
Я молюсь Тобі.
Щастя дай багато
Людям на Землі,
Квітів розмаїття
Пестить хай серця,
Відверни жахіття,
Будь нам за Отця.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Письмове завдання до класу. Визначте, до складу яких мовних сімей та груп належать українці та національні меншини України, про які йшлося на попередньому уроці.
Методичний прийом «Географічний мікрофон»
- Висловіть свою точку зору щодо твердження «Релігія — найбільш стійке ядро національної культури в різні періоди історії етносу».
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Методичний прийом «Nota bene»
Релігія — одне з явищ культури, світогляд і світовідчуття, засноване на вірі в існуванні бога або богів, надприродного, на освяченні норм моралі.
Видатний філософ Микола Бердяєв (1874-1948), який, до речі, народився в Києві, вважав, що філософія, архітектура, поезія, музика — все це спочатку внутрішньо зосереджене в культі. Культура як духовний феномен протистоїть справжньому об’єктивному світові й символізує справжнє буття духу. «Витоки культури сакральні, — писав М. Бердяєв. — Навколо храму зародилась вона і в органічний свій період була пов’язана із життям релігійним. Так було у великих стародавніх культурах, у культурі грецькій, у культурі середньовічній, у культурі раннього Відродження. Культура має шляхетне походження, їй передався ієрархічний характер культу. Культура має релігійні засади».

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Світові і національні релігії
Релігійні вірування та пов’язані з ними обряди виникли ще за часів первісної людини. Це був фетишизм (шанування неживих предметів та приписування їм надзвичайної сили), анімізм (вірування в духів та безсмертну душу людини), тотемізм (віра у священних тварин та рослин, їхню надзвичайну спорідненість з людьми), культ предків. Релігійні вірування були примітивними, людина вірила лише в ті сили, які її реально оточували. їх можна вважати суто етнічними, оскільки вони рідко виходили за етнос, у межах якого сформувались. Проте глибинні язичницькі корені початкових релігійних форм простежуються у найбільш складних сучасних релігійних системах.
Релігії світу
Традиційні
Етнічні
Світові
Фетишизм (Західна Африка)
Тотемізм (в аборигенів
Америки й Австралії)
Шаманізм (у народів Сибіру
і Кореї)
Культ предків (у народів
Східної Азії)
Індуїзм (Індія)
Іудаїзм (Ізраїль)
Конфуціанство (Китай)
Даосизм (Китай)
Синтоїзм (Японія)
Джайнізм (Індія)
Зороастризм (Індія, Іран)
Християнство
Іслам
Буддизм

Сучасні релігії, залежно від їх поширення та ролі, поділяють на світові, тобто ті, що сповідують у багатьох країнах, і національні, притаманні одному або ж не багатьом народам. Існують три світові (універсальні) релігії: християнство, мусульманство (іслам) та буддизм. Поява універсальних релігій мала великий вплив на культуру етносів. Релігійні вчення сприяли більш швидкому процесу еволюції етносу.
Пригадайте еволюційний ланцюг виникнення і становлення етносу.
Методичний прийом «Картографічний практикум»
Учні відповідають на запитання. Використовують карти «Релігії світу», «Мови і народи світу», діаграму «Чисельність вірян», розміщені в атласі. 
 - Назвіть гілку християнства із найбільшою кількістю вірян.
- У яких країнах Європи і серед яких народів найбільшого поширення набуло православ’я?
- Назвіть регіони світу, у яких спостерігається найчисельніша католицька громада. Поясніть історичні передумови поширення католицизму в окремі регіони Америки, Африки і Австралії.
- Назвіть народи світу, які переважно є мусульманськими.
- У якому регіоні Азії поширений буддизм?
А зараз поговоримо про християнство як найпоширенішу релігію світу та провідну релігію в Україні. Перші історичні свідчення про християнство в Київській Русі відносяться до IX ст.
В 988 р. християнство було впроваджено як державна релігія князем Володимиром.
До Вашої уваги невеличкий фільм про встановлення християнства на Русі.
Методичний прийом «Інтерактивна гра»
Учитель оголошує особливість або догму, а учні визначають гілку християнства, якій вона відповідає.
- З грецької назва церкви означає «загальний, всесвітній». (Католицизм)
- Відсутня сповідь, відпущення гріхів, чернецтво. (Протестантизм)
- Церква поділена на 15 автокефалій, незалежних одна від одної. (Православ’я)
- Відсутні ікони, скульптури, дзвони. (Протестантизм)
- Велику роль відіграють духовні ордени (бенедиктинці, францисканці, домініканці тощо). (Католицизм)
- Паломницькими центрами в Європі є Сантьяго-де-Компостела, Лурд, Фатіма, - Ченстохова. (Католицизм)
- Напрямками цієї гілки є лютеранство, англіканство, мормонізм. (Протестантизм)
- До цієї гілки належать копти — нащадки давніх єгиптян. (Православ’я)
- Служителем церкви (проповідником) може бути і жінка. (Протестантизм)
- Представники цієї церкви Ендрі Ллойд Уеббер і Тім Райс є авторами рок-опери «Ісус Христос — суперзірка». (Протестантизм)
- Існує вчення про чистилище. (Католицизм)
- Уважають найбільш консервативним і аскетичним напрямком християнства. (Православ’я)
- Частина вірян — старообрядники. (Православ’я)
Виступи учнів з повідомленнями «Шлях покірності» і «Шлях просвітлення».

2. Регіональні відмінності релігійних вірувань в Україні
1. Софія Київська
2. Києво-Печерська Лавра
3. Почаївська Лавра
4.Крехівський монастир
5. Свято-Успенська Унівська лавра
6. Кафедральний собор св. апп. Петра і Павла у Кам’янці-Подільському
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Останнім часом зростає науковий інтерес до сакральної географії — такого явища, як паломництва. Паломництво (з лат. palma — «пальмова гілка», «проща») — мандрування богомольців до «святих місць»: у християн — до Єрусалима, у мусульман — до Мекки і Медини. Термін походить від звичаю прочан привозити з Єрусалима пальмову гілку. Хто з вас відвідував подібні місця паломництва?
Важливу роль у духовному житті суспільства відіграє релігія. Існують універсальні та етнічні релігії. Певною мірою із національним складом населення пов’язана і його релігійна орієнтація. Зміни в релігійну конфігурацію України вносили постійні перерозподіли її земель державами-сусідами, активна місіонерська діяльність католицької церкви та різних протестантських течій країн Європи. Так, католицизм в Україну (переважно в Галичину, на Волинь, Поділля) принесли поляки, а протестантські вірування, зокрема лютеранство, баптизм і адвентизм на її південь — німці-колоністи. Разом з міграцією із Західної Європи в Україну євреїв сюди прийшов іудаїзм. Іудаїзм також сповідували караїми і кримчани.
Іслам в Україні — це перш за все кримські татари. А також представники кавказьких і середньоазіатських поволзьких наро­дів колишнього СРСР.
- Як ви вважаєте, як роль грає релігія в житті людини?




Комментариев нет:

Отправить комментарий

Розробки уроків

 https://www.blogger.com/blog/page/edit/5523838999929363233/6627844383385069611